Acesta este unul dintre putinele posturi in care am sa scriu de rau despre clienti. De obicei eu respect principiul ” clientul nostru, stapanul nostru” , ca dupa urma lui ne luam noi banii, ne ducem cu ei la magazin, devenim la randul nostru clienti si ne place sa credem ca suntem stapanii cuiva.
De obicei cand o institutie ( firma, intreprindere) are nevoie de un produs ( de ex. un distrugator de documente 😀 ) si nu vrea sa il ia de la Metro sau alt supermarket minune, trimite o cerere de oferta ( in care specifica ce-l intereseaza la produsul solicitat, cantitate, termene de livrare, etc. ) la cativa ag. economici care comercializeaza asa ceva.
Primeste de la acestia ofertele, le analizeaza, cere lamuriri daca e cazul si daca ofertele se incadreaza in buget hotaraste ce-i mai bun pentru el, si comanda in consecinta. Asta ar face, dupa parerea mea un client ideal.
Da, dar, de unde il iei pe clientul asta ideal ?
Hai sa va povestesc un caz real, nu dau nume ( ca tin la slujba mea) care dovedeste ca sunt unii ( ei se cred superoameni de achizitii) , care procedeaza in felul urmator:
Vine seful lui si ii spune ca ii trebuie directorului general un distrugator de documente in birou, care sa nu faca zgomot, sa poata sa bage mai multe foi odata cu tot cu capse si agrafe, sa il aduca repede, nu conteaza pretul. Omul nostru ( sa-i zicem Bila) face cererea de oferta si o trimite la toti cei care au distrugatoare prin cataloagele lor ( cca. 30 de firme ) . Primeste raspuns de la 15 , renunta la cele mai scumpe ( desi asta nu era important). Ii mai raman 10 oferte. Isi aduce aminte ca pretul nu conteaza si renunta si la cele mai ieftine 😀 . Ii mai raman 5. Incepe sa le analizeze caracteristicile, care face zgomot mare, care nu toaca agrafe, capse, renunta la ele . Ii raman 2. Una de la un furnizor constant de-al lui, si una de la un furnizor nou despre care nu stie mai nimic. Suna la asta nou, il intreaba de garantie si afla ca service-ul lor e la 500 Km de firma lui 😀 , renunta si la el.
Aha, acum incepe. Suna la mine ( sa zicem ca eu sunt furnizorul care a ramas). Bila stie bine ca eu noi suntem importatori, ca noi ii facem service-ul la aparate la el la firma, ca noi livram marfa din stoc si el de ce suna? Sa ceara o reducere 😀 Eu politicoasa ” Sigur domnul Bila, pretul acela era pentru o singura bucata, daca luati 5 buc pot sa verific si s-ar putea sa le puteti lua cu t% mai ieftin.” El ” Nu, doar o bucata a ramas, dar domnul director vrea sa ne mai faceti o reducere.” Desi personal cred ca nu mai exista director care sa se exprime asa, am facut pe proasta si i-am spus ca o sa incerc sa obtin o reducere pentru ei. I-am redus pretul cu 0.5% si l-am anuntat. El nu se da batut, trimite mail si zice ” va rog mult sa incercati sa rotunjiti pretul ( in loc de 1650 el propunea 1600). Desi nu mi-a cazut bine, i-am raspuns ca se poate factura cu 1600, daca si-l instaleaza singuri.” Zice “ok, astept proforma”. Dupa ce primeste proforma, suna si zice ” Vai doamna Nina, eu am crezut ca pretul este cu tot cu TVA.” 😀 😀 😀 😀
El, Bila, om de achizitii, care cumpara toata ziua lucruri, care primeste sute de oferte pe zi, imi spune mie, om de vazari, care fac zeci de oferte /zi, ca el a crezut ca pretul e cu TVA inclus.Cam cat de proasta ma crede dumnealui, sau, la cate achizitii de-ale lui i-a mers chestia asta?
I-am raspuns asa : ” Domu’ Bila:
1. cititi cu atentie oferta initiala;
2. daca dumneavoastra pierdeti atata timp si energie pentru un amarat de distrugator, cat credeti ca v-ar lua sa faceti o achizitie de 100 de autoturisme?
3. va rog sa ma anuntati dupa ce achitati proforma.
Credeti ca s-a suparat? Nici vorba. A doua zi a trimis el masina la depozit sa ridice marfa, desi transportul era gratuit 😀
P.S. Daca toate vanzarile s-ar fi facut ca asta, cred ca acum as fi lucrat goblenuri 🙂