Vă spun sincer că am oftat din toată inima atunci când am scris titlul postarii ăsteia.
Dacă e s-o iau cu începutul și să-mi amintesc de vremea când eu eram elevă, n-am prea mult a mă plânge, pentru că la vremea aia, în afară de matematică și română, unde tema era sfântă, la altceva noi nu prea aveam de scris acasă. De învățat da, ohoho, dar nu de scris. Dacă greșesc vă rog să mă corectați, dar atât cât mă ține pe mine memoria, îmi amintesc că nu aveam de scris la istorie, geografie, fizică, chimie, lucru manual, desen etc. A, parcă și la limbi străine mai aveam câte odată ceva temă, dar nesemnificativ. Ce viață frumoasă de elev am avut!
Bun…
Ajungem acum în zilele noastre și găsim, începând fix de la clasa întâi (la clasa 0 nu cunosc pe nimeni, deci nu știu) teme la cele mai ciudate materii posibile. Există o materie care se cheamă ”abilități”. Corespondentul ei în școala veche nu știu care e, se poate să fie ”lucru manual”, dar nu sunt sigură pentru că mai există și ”tehnologie” și atunci asta ce-i? Ei, copiii au temă la abilități. Ba să meargă în parc să adune crenguțe din care vor face la oră un aranjament, ba să coloreze o planșă mare pe care de cele mai multe ori, văzându-l pe puști cât e de obosit i-o desenează mama, ba să termine floarea pe pânză pe care a început-o în clasă (serios acum, daca în clasă, într-o oră, copilul a reusită să bage acul de trei ori corect în pânză, cum crede doamna învățătoare că va reuși el să termine acasă? În cât timp?). Pe lângă asta au temă la matematică (si pe caietul de teme, dar și pe caietul special), la română, la cunoașterea mediului, la engleză etc.
Nu mă înțelegeți greșit, nu-i condamn pe dascăli, care probabil fac eforturi supraomenești să acopere toată programa, ci pe cei care fac programa. Sunt curioasă dacă aceștia din urmă au și ei acasă un copil de școală primară, pentru că nici nu vreau să aduc vorba de gimnaziu. E durere.
Eu cred că programa e făcută/gândită pentru genii. Asta nu-i rău. Partea proastă e că geniile sunt foarte rare, și marea majoritate a copiilor noștri sunt normali. Ei vor să se joace, iar noi, odată cu începutul școlii le spunem că lucrul ăsta e imposibil, dacă vor să țină pasul cu vremurile. Și ei n-au încotro. Vor!
Din fericire pentru mine, și mai ales pentru copilele mele, acum doi ani le-am mutat la un liceu cu o metoda de predare foarte faină, vorbesc de Waldorf. Și cu toate astea, pentru că, în mare, materia care trebuie acoperită este aceeași ca la școala tradițională și cu toate că orele sunt excelent structurate și combinate, programul lor la clasa a VII-a este unul infernal, care nu numai că nu le lasă timp pentru nimic altceva în afară de școală, dar le ține ocupate de dis-de dimineață până târziu în noapte. Nici nu vreau să mă gândesc cum ar fi fost pentru noi la tradițional, dacă la clasa a IV-a stăteam până seara târziu la teme.
Pentru că ne încurcam în lecții, dans, pregătire, lectură, am hotărât să punem programul pe hârtie și să notăm cu steluțe orele în care fetele ar avea timp liber. Normal că steluțele au avut loc doar sâmbăta și duminica si nici atunci nu-s prea multe. E oarecum frustrant. Și pentru tine ca părinte, dar mai ales pentru ele.
Partea cea mai bună în cazul nostru e că fetele studiază lucruri cu adevărat interesante și sigur vor rămâne cu ceva din tot hei-rup-ul ăsta, dar revenind la temele pentru acasă, cred în continuare că-s foarte multe. Poate că din cauza asta și performanțele copiilor de azi nu mai sunt ca altă dată. Din nou vă spun, nu vorbesc de genii, nici măcar despre olimpici, ci despre copiii normali, nici prea slabi, dar nici foarte buni, nici foarte silitori, dar nici prea motivați, nici de 10, dar nici de 5.
Vă las acum, mă duc să verific niște teme pentru acasă. 😀
Cata dreptate ai!!! As vrea sa-i cunosc si eu pe cei care fac astfel de programe. Copilul meu e in clasa I. Si pentru ca are vreo 20 de kg, sunt zile in care trebuie sa merg cu el la scoala si sa-l iau de la scoala pentru ca ghiozdanul e greu. Azi are 4 caiete (3 romana+1 matematica), 1 carte de abecedar, 2 carti matematica (una suplimentara) 2 carti cunosterea mediului (una suplimentara) si penarul care e burdusit cu creioane, carioci…, +mancare+bidonul cu apa. Pentru ce le trebuie carti speciale daca au manulalul de la stat? Oho, dar cate intrebari as avea sa le pun!!!
Pai hai sa le punem, ca si eu mai am cateva. DAr vezi tu, sistemele, ministrii, cei care fac programele, se schimba atat de des ca niciodata n-au timp sa gasesca niste solutii viabile la tot haosul asta din materie si din intreg sistemul.
Nina, te rog mult, pot sa preiau articolul de la tine, la mine pe blog, indicand autorul?
Multe multumiri, Giliola
Da, il poti prelua. Multumesc!
eu l-am share-uit pe facebook
multumesc!
Nu e vorba ca programa e facuta pentru genii. Asa este si in afara. Problema din sistemul nostru de invatamant este ideea preconceputa cum ca toti elevii trebuie sa fie de nota 10, iar orice este sub aceasta nota este nesatisfacator. Este perfect normal sa nu poti sa iti indeplinesti toate temele sau sa iei note mici, ca in societate nu e nevoie doar de genii.
gata, multumesc mult, iti impartasesc parerea in toate privintele, legat de acest subiect (si nu numai!)…
🙂
Pe vremea mea – am terminat liceul in 1999 – in generala aveam teme la romana, mate si engleza (clasa speciala). rar mai aveam ceva de facut la geogra sau istorie. ceva de genul ala de clasa de ‘abilitati’ facem si noi, doar ca noi invatam sa facem salata orienta si spuma de capsuni ; jur ca si acum tin minte!
insa weekendurile erau sfinte. faceam temele de obicei duminica dimineata ca eram ceva mai odihnita 🙂
in facultate s-a dus cu sfintenia ca aveam examene te miri cum puse :))))
acum, tot tin la weekendul sfant, dar din cand in cand mai lucrez 2 h si sambata (sau chiar duminica). dar nu mai mult de 2 h.
noi am invatat sa ne facem fuste crete. Cred ca banuia ceva profa ca pana la urma am sa sfarsesc intr-un atelier de croitorie. 🙂
aceeasi intrebare mi-am pus-o eu azi, cand o colega povestea ca fetita ei de clasa a III-a si-a facut tema la muzica si la religie. muzica?! religie?!- clasa a III-a?! cineva, undeva e/a fost complet sonat, de s-a ajuns la asa ceva.
si eu tot ca tine imi amintesc: in generala, teme de scris erau la matematica, romana si ceva pe la limbile straine. poate printr-a VIII-a sa fi fost vreun eseu la istorie.
sau culegeri: tot colega spune ca fetita ei are 3 culegeri la mate si 3 la romana. muica! am avut prima culegere in clasa a IV-a, la mate. apoi au fost vreo 3 in tot gimnaziul. la romana abia printr-a VII-a au aparut faimoasele carti de comentarii.
si ne mai intrebam de ce nu iau pustanii bac-ul. pai daca li s-a acrit de invatat de printr-a VI-VII-a (in cel mai bun caz)!
ps. tot in generala mai erau hartile la geografie. erau sfinte. dar si pe vremea aia exista indigo-ul. 🙂 si acum tin minte harta marii britanii, forma aia naroada pe care i-am dat-o. am facut-o “de mana”, in clasa, inainte sa vina proful. toti britanicii (de la scotieni pana la englezi din sud) m-ar fi urat cu patina daca ar fi vazut ce-am facut cu “tara lor”.
asta cu hartile e o relaxare, iti dai seama. Si da, cred ca te linsau englezii. 🙂
Oh dah, hartile la geogra. Mama ce bun era indigoul si ce ma ajuta bunica sa le copiez :)) Prin a VII-a au aparut si desenele de tot felu la anatomie :))
Din ce imi aduc aminte, au trecut 10 ani de la terminarea scolii generale :)) aveam si eu destule teme pentru acasa, dar parca nu asa multe. Am mai auzit parinti plangandu-se de chestia asta. Cand eram in primul an de facultate ,mai faceam pe dadaca la fetele unei prietene. Cea mica era la gradinita si cealalta in scoala primara si mereu ramaneam uimita de cat scrie fata asta. Cum ajungea de la scoala, manca, statea un putin sa se relaxeze si incepea sa isi faca temele. Uneori ii lua pana seara : tema la mate, la engleza, geografie, proiectul la lucru manual si cate si mai cate. Unde mai pui ca avea si lectii de pian si de dans. Saraca fata la un moment era atat de obosita, incat nu mai avea chef nici de iesit in parc. E ok sa invete tot felul de chestii si sa ramana cu ele dupa terminarea scolii, dar trebuie sa aiba timp si sa isi traiasca viata de copil.
La clasele primare orele facute de noi in scoala drept “lucru manual” se numesc de cativa ani “abilitati practice”. Tehnologia de care vb tu e fix aceeasi treaba, doar ca vb de V-VIII. Materia are baza comuna, doar ca in functie de varsta copilului obiectivele caracteristice sunt mai “complicate”. Temele pentru acasa sunt la decizia cadrului didactic, stiu ca in urma cu vreo doi ani ministerul a cerut sa fie cat mai putine. Curriculum este incarcat, iar profesorii respecta si atat. Scoala romaneasca se bazeaza inca pe toceala, nu pe gandire sau dezvoltarea abilitatilor personale.
Pai nu stiu la voi dar la noi la scoala de da de scris ,de la ora 12 incepem si gatam la 3.. ne da foarte mult de scris +materile suplimentare…si profesori acestia sunt foarte stripti
Ghiozdanul meu tip(rupsac) lam cantarit are 15 kg.. ganditiva 15kg pe zi miercuri stam la scoala pana la 3 deci avem 23kg in spate………