Nu știu alții cum sunt, dar eu visez la zile în care micul dejun să-mi fie servit gata preparat, la o masă mare înconjurată de oameni frumoși, într-o cafenea chic din centrul Bucureștiului, unde să ajung cu bicicleta în fiecare dimineață. Desigur, ca în orice vis nerealist asta nu se va întâmpla pe de-a-ntregul niciodată, dar măcar o parte din el mi s-a împlinit azi, când am ajuns încă adormita la Trattoria Buongiorno în Piața Victoriei și-am participat la #SMbrekfast la invitația Standout. A fost genul acela de întâlnire de la care n-ai mai fi plecat, adică, Elena și Ionuț au trebuit să ne mulțumească de vreo trei ori pentru participare pentru a ne face să ne ridicăm (vorbesc de aceia dintre noi care nu erau așteptați în alte părți și care au fost nevoiți să plece) 🙂
S-a discutat despre bunele practici pe bloguri, despre publicitatea platita si felul in care cititorii nostri de zi cu zi o percep, despre felul în care ar trebui să vă anunțăm că urmează să citiți o chestie pe care am scris-o pentru o companie, etc.
Știu că foarte mulți cititori de bloguri, deși citesc constant blogurile respective, refuză să parcurgă posturile plătite, nu comentează la ele sau, și mai rău, îi strigă bloggerului în față, faptul că s-a vândut, că l-au cumpărat ăia și mai știu eu ce. Pe vremea când eram la început cu blogul sau mi se pare că nici nu-l aveam, citeam vreo trei bloggeri de la noi, iar atunci când vedeam la ei vreun advertorial, aveam tendința de a-i aprecia și mai mult. Îmi spuneam ceva de genul: Vai, ce tare e ăsta dacă Vodafone (de exemplu) își face publicitate la el pe blog. După articolele alea, mai cu admirație citeam ce scriau ei acolo și le luam în seamă părerile. Bine, poate sunt eu o ignorantă, dar să-ti fie ciudă că unul muncește, face bine ce face și companiile îl caută pentru a-i propune să-i facă cunoscute produsele sau serviciile prin intermediul blogului său, platind-ul pentru asta, să te oftici, zic, până-ntr-acolo încât să-i spui că e vândut, mi se pare că nu prea îți face cinste ție ca om.
Pe de altă parte, dacă voi credeți că un blogger, să spunem bunăoară dojo, ar scrie de bine despre ceva ce nu-i place, vă înșelați amarnic. Cineva care a muncit ani de zile să-și facă un nume în online, să aibă o comunitate pe blog și să se bucure de o anumită credibilitate, n-ar renunța la toate astea pentru câteva sute de euro, credeți-mă. Nu ne obliga nimeni pe noi, ca bloggeri, să acceptam să scriem despre lucruri care de fapt nu ne plac. Dacă mie nu-mi place Bancpost și-am spus-o nu numai o dată, ci de mai multe ori, nu voi putea să scriu cât de mișto e să-ți ții economiile sau și mai rău, să faci credite la ei. Punct. Da, știu că vor să înceapă a-și prmova produsele pe bloguri, dar repet, n-aș participa la o campanie pentru ei. Daca mie, însă, îmi place LG, am deja o gramadă de produse LG în casă și mi se propune o campanie plătită pentru LG, credeți că aș scrie lucruri bune despre ei doar pentru că sunt plătită? Fiecare blogger știe în ce se bagă când acceptă să participe la o campanie și nu cred căvreunul și-ar dori să se decredibilizeze pe el, pentru a ridica în slăvi o companie și a încasa ceva banuți. Pur și simplu, nu cred.
Hai că m-am ambalat și începusem așa a la Ion Creangă… Eu știu că cititorii mei îs deștepți, se bucură dacă mie îmi merge bine, știu că n-aș lăuda ceva în care nu cred și au observat că scriu de fiecare dată despre un produs sau serviciu din perspectiva mea. Dacă au măcar atâta încredere în mine încât să-mi ia în considerare părerea, asta-i cu atât mai bine. Și da, am mâncat dimineață un mic dejun delicios, niște Crostini pregatite cu maiestrie și coapte în cuptorul cu lemne. 🙂
Stați că nu scăpați așa! Voi cum credeți că ar trebui semnalizate articolele plătite de pe bloguri? Dacă se poate cu argumente ar fi excelent.
Am blog in romaneste de un an si, evident, au aparut si ofertele. Accept sa scriu articole platite doar la acele produse/servicii cu care ma inteleg. si aici ma refer mai ales la partea etica. nu voi scrie niciodata despre refinantare sau credite (si nu, nu am participat la campanie!) ; am scris despre magazine online dar am lasat deschise commenturile ptr ca lumea sa poata sa adauge parerea ei.
advertorialele sunt surse bune de bani/servicii ptr bloggeri, atata timp cat nu ne calcam peste principii
@Cristina- exact! Eu am scris despre refinantare pentru ca am un credit pe care l-as refinanta si maine daca m-as incadra. 🙁 Sunt totalmente pentru refinantare, daca asta inseamna un minim de economie fata de ce platesti acum.
auzi? dar ce e ala “un nume in online”? la ce ii ajuta credibilitatea? hai sa ne trezim putin la realitate.
@dan- La ce il ajuta sa n-aiba credibiltate? La ce ne ajuta sa fim cinstiti? Despre ce realitate vorbesti?
La fel ca si tine Nina nu scriu niciodata de bine pentru brandurile care nu imi plac, motiv pentru care am refuzat multe campanii, poate prea multe.
Atata vreme cat scrii numai despre lucrurile care iti plac, deci tu alegi, nu este relevant daca articolul este platit sau nu. In consecinta nu vad de ce ar trebui sa fie marcat in vreun fel.
Pentru ca pe mine, cititor de Toane, ma intereseaza parerea TA si atata vreme cat nu faci copy/paste cu ce iti spune clientul/agentia/etc, articolul tau poate sa coste si 1.000 Euro, nu ma intereseaza pretul lui. E munca ta, e gandirea ta. 🙂
@Reclame Tv- hahah, pai tie chiar nu-ti place nimic? 😀
@Mihai- iti multumesc! Pot sa te iau acasa? 🙂
Am si eu brandurile mele de suflet. Am si eu preferintele mele atunci cand vine vorba de produse sau servicii. Din pacate cei vizati nu m-au cautat pana acum, dar au timp s-o faca. 🙂
@Reclame Tv- in afara de preferintele sau brendurile noastre de suflet, cum le zici tu, pot aparea companii ale caror produse nu le stim sau acum se lanseaza, si pe astea le refuzi?
Saru’mana de mentionare 🙂
Am scris de putine ori si am avut norocul de campanii pentru produse care-mi plac sau nu imi sunt nesuferite. Si mi se pare normal sa marchez articolul ca advertorial, ca asa e cinstit. am avut parte de reactii frumoase din partea comunitatii, nu ma pot plange, asa ca nu s-a intamplat sa nu scrie nimeni sau sa fiu luata des la bani marunti.
Daca un blogger mai si castiga din asta, va avea tot interesul sa scrie in continuare. NU am facut secret faptul ca fac bani din servicii online si sunt sume frumoase. Dar, odata ce incepi sa te transformi in ‘antreprenor’, iti gestionezi si altfel timpul. Tin cateva situri in reteaua mea si interesul este sa faca si niste bani. pentru ca lunar pierd zeci de ore de munca, pe care le-as petrece de pilda lucrand pentru clienti si castigand bani seriosi.
In momentul in care ‘efortul’ de a scrie aproape zilnic nu va mai avea nicio rasplata, e posibil ca tot mai multi sa renunte. Pentru ca bloggingul luat mai serios iti mananca timp si energie, pe care nu le poti ‘dona’ la nesfarsit 😉
Multe advertoriale sunt facute aiurea… Nu intelegi nimic din post pentru ca bloggeri nu stiu sa integreze acele cuvinte cheie.
Io mi le semnalez prin categoria din care fac parte. 🙂 Adica am spus mai demult intr-un post ca toate articolele platite vor face parte din ea, asa ca daca sunt unii care chiar nu vor sa citeasca, sa sara peste.
@Dojo- ultimul paragraf face toti banii. 🙂
@Simona Sweet- uof, pai daca companiile nu-si aleg cum trebuie bloggeri…
@Tomata cu scufita – eu vreau ca ai mei sa le citeasca, pentru ca nu le scriu pentru mine. Acum, nu-i musai sa si ramana cu ceva, dar s-ar putea sa afle chestii interesante pe care poate nu le stia. 🙂
[…] și-au dat cu parerea, sau care, într-un fel sau altul, și-au pus aceeași întrebare, Cristina, Nina, Marius, Manafu. De ce mai scriu și eu un articol pe astă temă? Pentru că zilele trecute am […]