Nu trece o zi făra să mă gândesc și să-i mulțumesc Ioanei pentru că mi-a arătat, cam acum un an, cum se învață și cam care-i treaba cu sistemul Waldorf. E drept că pe vremea aia totul era doar teorie pentru noi, și pentru mine, și pentru ea, nu cunoșteam pe nimeni din interiorul liceului (în București exista un singur Liceu Waldorf cu clase de la I la XII), care să ne spună ce și cum.
Am impresia că informația asta a ajuns la mine exact la momentul potrivit, pentru că dacă aș fi dat fetele la Waldorf încă din clasa I, probabil m-aș fi gândit toată viața cum ar fi fost ele dacă învățau la o școala normală. Ei bine, acum asta n-o să se întâmple pentru că patru ani Iulia și Sonia au învățat la tradițional și oricât de mult mi-a plăcut pe vremea mea școala tradițională, ea nu se potrivea nicicum fetelor mele. Profesori care nu-și dau silința să predea mai nimic (nu neg ca există excepții, cei care le stiți bucurați-vă de ele, la noi n-au fost), tratarea tuturor elevilor ca un tot unitar, nu conta că unul înțelegea mai greu și altul mult mai repede, nu conta că majoritatea n-au știut să-și rezolve temele și nici părinții nu-i puteau ajuta acasă. Adevarul este că nu prea conta nimic. Ședințele se faceau doar pentru a ne cere bani pentru nu știu ce chestii noi, gen jaluzele la clasă.
Desigur, nici la Waldorf nu-i raiul pe pământ, dar când vezi toți profesorii preocupați de copiii, când vezi că singurul material didactic solicitat de la copii în anul ăsta a fost o furculiță pentru sceneta la engleză (pe care în ziua cu pricina fetele au uitat-o acasă 🙁 ) și două ouă înainte de Paște pentru a fi vopsite de copii,k când vezi că deși nu-s ași la matematică așteaptă orele cu mare plăcere, când primești o invitație scrisă de mâna lor prin care te anunță că miercurea viitoare au concert și ele vor cânta la mandolină, parcă nu ți se mai par așa importante părțile rele.
Ca să nu bag în ceață pe nimeni am să vă spun și ce mă deranjează la Waldorf și anume două lucruri:
- la unele materii, în timpul orelor de curs e galagie în clasă, pentru că unii copii vorbesc neîntrebați și profesorii nu au nicio metodă de constrângere. Desigur, sunt profesori la a căror oră copiii ascultă fascinați tot ce se spune în clasă, dar ca peste tot, unii profesori sunt mai cu har, alții mai puțin. În plus, orice formă de pedeapsă aplicată copiilor este ocolita pe cat posibil, singurul care a trecut peste asta, din câte știu eu, a fost domnul de istorie care i-a amenințat că-i dă afara daca nu-s atenti ceea ce a si facut inclusiv cu copilul Sonia. Istoria nu s-a mai repetat, iar referitor la faptul că-i gălagie doamna dirigintă ne-a dat asigurări că așa-i la clasa a V-a, când copiii au scăpat din mâna învățătoarei și vor acum să se dea care mai de care mai deștepți în fața profesorilor mai ales în timpul orelor de curs.
- cel de-al doilea lucru care mă deranja la început, acum am înțeles că s-au mai calmat lucrurile, erau bătăile dintre copii în timpul pauzelor. Care bătăi nu vă gândiți că erau cu sânge, dar azi un pumn în spate, mâine un tras de păr sunt lucruri supărătoare și care nu fac deloc cinste unui loc unde copiii sunt învățați să prețuiască prietenia și să împartă cu cei de lângă ei tot ce au. Văd că în ultimul timp nu s-au mai întâmplat și mă bucur tare mult să aud asta. La școala unde au învățat fetele până anul trecut un copil din clasa a patra a bătut-o pe doamna învățătoare așa că suntem totuși departe acum cu micile certuri între colegi de care v-am povestit.
Cam asta am vrut să vă spun, am văzut mută lume care ajunge aici căutând waldorf pe google, așa că dacă vă mai pot fi de folos cu ceva, o fac cu mare placere. 🙂
A, și nu v-am spus încă de tabără…
Multam, Nina, e bine ca ai scris si aici ce-mi spusesei si mie, poate mai foloseste si altora, ca eu, una, abia astept sa inceapa fetele mele scoala Waldorf! Si nu merci, nu vreau sa aflu pe pielea lor cum e la traditional!
Si inca ceva (sorry, defect profesional): cred ca din avantul de a scrie cat de frumos e la Waldorf, ti-au scapat 2 mici erori: “să se de-a care mai de care”, “copiii sunt învățați … să-și împartă cu cel de lângă el tot ce are”. Stii tu cum e corect 🙂
@Anka- sarut-mana! Hai ca am incercat sa corectez de pe mobil si asa m-am enervat… Nu stiu ce am zilele astea, cred ca m-am prostit. Ieri am scris pe facebook “i-al de unde nu-i” Ma uitam apoi si nu-mi venea sa cred ca au scris degetele mele una ca asta, da’ uite ca nu-i un caz izolat. 😀
adica, vrei sa spui ca daca ,eu, faceam liceu pe sistem Waldorf, stiam si eu sa scriu ???!!!
era misto, daca stiam carte, nu mai ajungeam gabor !!!
@Nina: se mai întâmplă, nu fi aşa dură cu tine! O fi primăvara de vină?! 🙂
@căpcă1: ba poate tot “gabor” ai fi ajuns, da’ ţi-ar fi plăcut! :))
O prietenă a mea s-a speriat că vreau să dau copiii la o şcoală unde la sfârşitul clasei I nu vor şti să scrie, sau cel puţin, nu de mână, ca cei de la tradiţional! Sistem de grafie care oricum n-are sens, cu caietele acelea de tip I si tip II care mai mult îi încurcă pe copii!! Părerea mea! 😉
@capca1- bre, prea te subestimezi. Daca nu stiai sa scrii, mai comentai matale aici?
@Anka- colegii fetelor scriu foarte frumos si ordonat. So…
Da, bre, ştiu că scriu frumos şi ordonat acuşica, la clasa a 5-a. Ideea e că, dacă înţelesei eu bine, copchiii învaţă direct să scrie ordonat şi frumos, pe foi albe, şi asta le poate lua mai mult timp, dar e mai “trainic”.
Dragutelor, Anka are dreptate. Fiica-mea ‘studenta’ in clasa I-a la Waldorf a invatat sa scrie DAR NU DE MINA INCA. Dar nu-i bai are timp suficient pentru asta. Si da scriind inca de la inceput pe foi albe acum scrie foarte drept si frumos in pagina. In schimb ia ziceti citi dintre voi stiau tabla inmultirii pina la 6 in clasa I-a???? Ei acu sa va vad! Si ce-i mai important este ca au invat-o fara nici un stres. Sistemul e cu totul diferit DAR MIE IMI PLACE MAXIM!
Maxim am spus! 🙂
Da, Ioana, ideea e sa le placa, sa faca scoala de placere, sa ramana cu ceva carte din scoala si nu cu traume! 🙂 Iar caietele acelea albe, am vazut eu cateva la expozitia de la ziua portilor deschise, se pot colora mai usor dupa placul copiilor, iamii! 🙂 Fara foi rupte acasa ca sa refaca tema, fara batut peste degete ca scrie cu mana stanga… Omeneste!
Aaaaa, Nina, acum mi-am amintit de ultimul rand din post: ce-i cu tabara???
@Ioana- 🙂
@Anka- o sa va zic eu si de tabara. 😀
Buna
Am un baietel care tocmai a terminat clasa a IV a.Abia acum am aflat de acest sistem si ma gandeam sa-l transfer….nici lui nu i se potriveste sistemul traditional.Imi poti da te rog mai multe detali despre transfer?Pentru noi e destul de departe(locuim in berceni) si suntem doar noi doi….dar tot ce am citit pana acum i se potriveste ca o manusa 🙂
Multumesc in avans.
[…] mele, acum doi ani le-am mutat la un liceu cu o metoda de predare foarte faină, vorbesc de Waldorf. Și cu toate astea, pentru că, în mare, materia care trebuie acoperită este aceeași ca la […]
Buna ziua! Am o fetita de 11 ani(in curand). Este la o scoala de stat in clasa a III a. As vrea sa o transfer de la aceasta scoala la Waldorf. Problema este ca fetita mea are ADHD si un usor retard psihic( aproape insesizabil). Am inteles ca aici la Waldorf se merge pe o altfel de educatie, mai mult pe aptitudini si pe dezvoltare personala. Are vreo sansa fetita mea sa intre aici si sa se dezvolte ca oricare copil?
Carmen, nu stiu ce sa-ti raspund. trebuie sa mergi la scoala, sa vorbesti cu oamenii de acolo (director, profesorii), sa le-o rezinti pe fetita si poate reusesti. Succes si multa sanatate tie si fetitei tale.
Buna ziua!
Sunt o mamica “bantuita” de dilema: sa-mi transfer sau nu copilul de la pregatitoare-traditional la liceul Waldorf ? Am citit “pe nerasuflate” tot ce ati scris despre subiect, si am si eu cateva intrebari:
– se acorda sau nu calificative si/sau note in clasele ciclului gimnazial respectiv la liceu (la ciclul primar stiu ca nu se acorda si consider ca e un mare plus) ? Daca nu sunt note la gimnaziu / liceu, atunci care este modalitatea in care parintele primeste un feed-back despre evolutia copilului, despre nivelul lui de pregatire? Dirigintele sau profesorii de la materiile de epoca, realizeaza caracterizari ale fiecarui elev la sfarsitul anului ? Sau parintii raman doar cu informatiile de la sedintele cu parintii ?
– am inteles ca si la Waldorf se dau acele simulari / teste semestriale (sau trimestriale?) – la noi au fost unele chiar saptamana trecuta pe parcursul a doua zile. Banuiesc ca totusi la acestea sunt cumva notati – corect?
– inteleg ca materiile principale se studiaza in epoci si la gimnaziu. Despre liceu aveti cumva vreo informatie in acest sens ?
– euritmie se mai face si la gimnaziu ?
Multumesc mult si scuze pentru timpul pe care vi l-am rapit !
am fost eu la scoala de genul si am iesit retard. sunt distrus pe viata :))
hahah, lasa ca daca ai putut citi ce-am scris aici si te-ai obosit sa dai si-un raspuns, zic ca nu esti pierdut de tot. 🙂
in spatele scolilor waldorf se ascunde o religie oculta! ……… antroposofia Stainer! atentie!